کد مطلب:314493 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:216

حضور فرشتگان الهی در تشییع جنازه ی زوار
چهاردهم: از امام صادق علیه السلام نقل شده كه هرگاه زائر در بین راه بمیرد، ملائكه در تشییع جنازه ی او حاضر می شوند، و كفن و حنوط از بهشت از برای او می آورند، و بر او نماز می گزارند، و از ریحان بهشت در زیر او فرش می كنند، و زمین قبر گشاده می شود از هر سمت به قدر سه میل، و دری از بهشت به سوی قبرش می گشایند كه از روح و ریحان آن بر او داخل می شود تا روز قیامت. [1] .

پانزدهم: از امام صادق علیه السلام نقل شده: هرگاه در بین راه به او اذیتی رسد از حبس یا ضرب، در عوض هر روزی كه حبس شود، یا غمی به او رسد، فرحی در قیامت به او خواهد رسید، راوی عرض كرد: اگر بعد از حبس او را بزنند به جهت قصد زیارت؟ فرمود: به عوض هر زدنی یك حوری به او دهند، و به عوض هر دردی هزار هزار حسنه به او داده شود و هزار هزار گناه از او محو گردد، و هزار هزار درجه ترفیع یابد، و از كسانی باشد كه در قیامت هم همصحبت با پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله باشند تا مردم از حساب فارغ شوند، و حاملان عرش با او مصافحه نمایند و به او گویند: هر حاجت كه می خواهی بخواه، و ضارب او را بیاورند به مقام حساب، و بدون سؤال و جواب بازوی او را بگیرند و ببرند به نزد فرشته ای، پس شربتی از «حمیم» جهنم و شربتی از «غسلین» به او دهند، و او را بر كوه های آتش مقام دهند، به او گویند بچش آنچه را از برای خود مهیا كردی به دست خود، كه مهمان خدا و رسول را زدی و اذیت كردی. پس آن مضروب را به نزد در جهنم آورند، و بگویند: ببین زننده ی خود را، و آنچه به او رسیده است از عذاب الهی، آیا سینه ات شفا یافت، و به قصاص خود رسید؟ می گوید: حمد خدا را. [2] .



[ صفحه 452]



شانزدهم: از امام صادق علیه السلام نقل شده: اولین قطره ای كه از خونش ریخته شود جمیع گناهانش آمرزیده شود، و ملائكه طینت اصلیه ی او را می شویند تا در برابر پاك شود مانند طینت انبیا، از آنچه با او مخلوط بوده است از طینت كفار، و قلب او را بشویند تا اینكه منشرح گردد، و از ایمان مملو شود، و خدا را ملاقات نماید پاك و پاكیزه، از جمیع معاصی و صفات رذیله، و شفاعت او را قبول نمایند در حق اهل بیتش، و هزار نفر از برادرانش، و ملائكه با جبرئیل و ملك الموت بر او نماز كنند، و كفن و حنوط او را از بهشت بیاورند، و قبر او را وسیع نمایند، و چراغ ها در قبرش روشن كنند، و دری از بهشت به سوی او گشایند، و ملائكه تحفه ها از بهشت برای او بیاورند، و بعد از هیجده روز او را به حظیره ی قدس بالا برند، پس با اولیای خدا باشد تا نفخه ی صور او را دریابد، و بعد از نفخه ی دوم از قبر بیرون آید، پس اول كسی كه با او مصافحه كند پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله باشد و امیرالمؤمنین و اوصیا و بشارتش دهند، و بگویند: با ما باش، پس او را بر حوض بدارند، پس آب بیاشامد، و به هر كه بخواهد بدهد. [3] - [4] .


[1] بحار، ج 98 ص 78؛ كامل الزيارات، باب 44، ص 123.

[2] بحار، ج 98، ص 79؛ كامل الزيارات، باب 44، ص 124.

[3] بحار، ج 98، ص 79؛ كامل الزيارات، باب 44، ص 124.

[4] بخش (فضائل زائر) را، از كتاب اشك روان بر امير كاروان و چهره ي درخشان حسين ابن علي عليهماالسلام برگرفته ايم.